Umorzenie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległości podatkowej
I. Podstawa prawna
- art. 67a i art. 67b Ustawy z dnia 29 sierpnia1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.),
- Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 362 ze zm.).
II. Wymagane dokumenty
- uzasadniony wniosek o umorzenie zaległości podatkowej/ odsetek za zwłokę,
- uzasadniony wniosek o odroczenie terminu płatności podatku/ zaległości podatkowej,
- uzasadniony wniosek o rozłożenie na raty zapłaty podatku/ zaległości podatkowej.
Wniosek zależy od ulgi, z jakiej chce podatnik skorzystać.
Załączniki:
- Oświadczenie o stanie majątkowym, rodzinnym i o sytuacji materialnej,
- Zaświadczenie o dochodach obojga małżonków i osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym lub odcinki emerytur, rent,
- W przypadku pozostawania bez pracy zaświadczenie z PUP o zarejestrowaniu wnioskodawcy jako bezrobotnego,
- Inne na żądanie organu podatkowego,
- W przypadku przedsiębiorców:
- informację dotyczącą sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości – w przypadku złożenia wniosku o odroczenie terminu płatności podatku lub rozłożenie zapłaty podatku na raty,
- na podstawie art. 37 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. – o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy, wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
- formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis stanowiący załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 października 2014 r. (poz. 1543) Załącznik Nr 1.
III. Opłaty
Wolne od opłaty skarbowej.
IV. Ulgi
Organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b ustawy Ordynacja podatkowa, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
- odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej, wraz z odsetkami za zwłokę,
- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
V. Termin załatwienia sprawy
W ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
VI. Wynik postępowania
- Decyzja
- Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania
VII. Dodatkowe informacje
- W przypadku nie załatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy zawiadamia o tym stronę podając przyczyny niedotrzymania terminu i wyznacza nowy termin załatwienia sprawy
- W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do uzupełnienia i złożenia w Referacie Podatków.
Miejsce złożenia dokumentów: Biuro Obsługi Interesanta (na parterze Urzędu Miasta).
Komórka organizacyjna odpowiedzialna za realizację:
Wydział Budżetu i Finansów – pokój nr 2, tel. +48 (29) 71 72 141
VIII. Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce za pośrednictwem Burmistrza Miasta Maków mazowiecki w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Na postanowienie przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce za pośrednictwem Burmistrza Miasta Maków Mazowiecki w terminie 7 dni od daty doręczenia.